1. Jak można wzmocnić odporność psychiczną? Pięć sprawdzonych porad
  2. Szykujesz się do wakacji? Nie zapomnij spakować stylowych kąpielówek
  3. Trzy zasady zdrowego grillowania
  4. Dlaczego oddychanie jest tak ważne podczas treningu i jak robić to prawidłowo?
  5. Buty na wiosnę wybrane? Jeśli polujesz na najmodniejsze, celuj w białe sneakersy
  6. Na telewizorze czy projektorze – na czym lepiej oglądać filmy?
  7. Matchy-matchy? Nie w tych przypadkach. Sprawdź, których elementów garderoby nie powinno się dobierać w pary
  8. 5 nawyków zadbanych mężczyzn
  9. Męska moda w stylu retro – najciekawsze dodatki i ubrania na sezon 2021
  10. Moda męska plus size – jak dobrać do niej ubrania i dodatki?
  11. 5 ćwiczeń, które wykonywane regularnie, przyniosą Ci upragniony sześciopak
  12. Kilka wskazówek, jak wybrać idealny pasek
  13. Jak zacząć medytować i po co właściwie to robić?
  14. Jakie zegarki pasują nowoczesnemu mężczyznie?
  15. Jak dbać o garnitur, by długo prezentował się nienagannie?
  16. Przegląd modnych butów na wiosnę
  17. Czym dobrze jest się kierować podczas kupna zegarka?
  18. Brad Pitt zaprojektował własną kolekcję ubrań. Zobacz efekty jego współpracy z marką Brioni
  19. Dlaczego krem pod oczy powinien stać się częścią Twoich pielęgnacyjnych rytuałów i na jakie produkty warto postawić?
  20. Przeszczep włosów – wszystko, co chciałbyś o nim wiedzieć, ale wstydzisz się zapytać
  21. Bieganie na bieżni – wszystko, co trzeba wiedzieć o tym treningu
  22. Nowy element zegarka z księżycowego spaceru
  23. Czy chrapanie może być niebezpieczne? Poznaj jego przyczyny i sposoby leczenia
  24. Chcesz wybielić zęby? Oto 5 faktów, które trzeba znać przed wykonaniem tego zabiegu
  25. Jak stylowo przetrwać przedwiośnie? Oto szczypta inspiracji
  26. Czy naprawdę wiesz wszystko o probiotykach? Przedstawiamy najpopularniejsze fakty i mity
  27. Peeling do twarzy – dlaczego warto go używać lub pożyczyć od dziewczyny?
  28. Jak dobrać garnitur? Podpowiadamy, czym się kierować przy zakupie
  29. Jaki skład powinny mieć dobre kosmetyki do pielęgnacji brody?
  30. 6 zasad, dzięki którym samodzielnie obetniesz włosy i… nie przestraszysz się własnego odbicia w lustrze
  31. Męski must-have na lato przeniesie Cię do upalnej Havany
  32. 5 planszówek, które według naszej redakcji są doskonałą rozrywką na wieczór z przyjaciółmi
  33. Trening w domu – podpowiadamy, w jakie przyrządy do ćwiczeń warto zainwestować
  34. Jak pozbyć się z twarzy opuchnięcia po nieprzespanej nocy?
  35. Tej wiosny zacznij nosić różowy
  36. Wyjaśniamy, co właściwie alkohol robi z naszym organizmem i podajemy przepisy na pyszne drinki zero procent
  37. Lekcja stylu: czego nauczyliśmy się od Justina Timberlake’a?
  38. Chcesz mieć długie włosy? Trzymaj się tej instrukcji zapuszczania
  39. Trendy wiosna-lato 2021, które najchętniej wypróbowałbyś już dziś
  40. Bucket hat, czyli kapelusz wędkarski króluje na ulicach. Jak go nosić?
  41. Chcesz przejść na wegetarianizm? Oto 5 mitów, w które nie powinieneś wierzyć
  42. Jak chronić prywatność w sieci? Oto kilka cennych wskazówek
  43. 3 pary butów, które przydadzą się każdemu facetów do stworzenia stylowego, casualowego looku
  44. Chcesz zacząć trenować jogę? Oto 4 powody, które potwierdzą, że to dobry pomysł
  45. Najbrudniejsze miejsca w domu – gdzie gromadzi się najwięcej zarazków?
  46. 4 kwestie, o których warto pamiętać, wybierając dla siebie trenera personalnego
  47. Czy problemy z erekcją mogą wpływać negatywnie na Twoje zdrowie?
  48. Z tymi trendami pożegnaliśmy się i mamy nadzieję, że nigdy nie będziemy witać ich z powrotem
  49. Novak Djoković zwycięża w wielkim stylu, a my sprawdzamy szafę mistrza
  50. Wszystko, co o perfumach powinien wiedzieć facet
  51. 5 faktów o brodzie, które powinien znać każdy szanujący się brodacz
  52. Czy mięso wydrukowane w 3D i hodowane w laboratorium może równać się temu prawdziwemu?
  53. Jesteś fanem odpowiedzialnej mody i porządnego dżinsu? Ta kolekcja została stworzona dla Ciebie
  54. Chcesz rozpocząć przygodę z joggingiem zimą? Podpowiadamy, jak zacząć biegać o tej porze roku
  55. Sprawdź, jak sauna wpływa na urodę i zdrowie oraz w jaki sposób powinno się z niej właściwie korzystać
  56. Jakie są rodzaje wąsów i jak brzmi sekret ich świetnego wyglądu?
  57. 9 walentynkowych prezentów w przystępnej cenie, dzięki którym zdobędziesz serce ukochanej
  58. Jak raz na zawsze pozbyć się brzydkiego zapachu stóp?
  59. Męski manicure w domowym zaciszu – instrukcja krok po kroku
  60. Konta na Instagramie, dzięki którym będziesz lepszym szefem kuchni
  61. Czy przed łysieniem można się uchronić?
  62. Jak wybrać pierścionek zaręczynowy? Trzymając się tych 5 rad, możesz liczyć na sukces
  63. Lekcja stylu: czego nauczyliśmy się od Harry’ego Styles’a?
  64. 4 aplikacje modowe, które każdy stylowy facet chce mieć w swoim telefonie
  65. Mgiełka do twarzy – co to jest i jak się ją stosuje?
  66. Najmodniejsze modele męskich butów na zimę
  67. Czy warto robić trening na kacu? Znamy odpowiedź na to pytanie
  68. 6 filmów, z których można uczyć się stylu
  69. Jak dopasować płaszcz do sylwetki? Sprawdźcie, w jakim modelu zaprezentujecie się najlepiej
  70. Szukasz sportowych ubrań? Propozycje Sinsay mogą być tym, czego potrzebujesz
  71. Jak dbać o białe koszule?
  72. 3 skuteczne sposoby, jak się zmotywować do ćwiczeń w nowym roku
  73. Jak dobrać oprawki do kształtu twarzy?
  74. Balsam po goleniu – dlaczego warto go używać i czym kierować się przy jego zakupie?
  75. Czy wiesz, że brak snu znacząco niszczy mózg?
  76. Niebieskie światło wpływa na zaburzenia apetytu
  77. Czy można wypić za dużo wody?
  78. Najpopularniejsze filmy i seriale, które oglądaliśmy na Netflixie w 2020 roku
  79. Czy uprawianie sportu w maseczce jest bezpieczne dla zdrowia?
  80. Kwiaty wpływają na pamięć i ciśnienie – jak to możliwe?
  81. 10 tysięcy kroków to za mało? Zrób dwa razy tyle, a podziękuje Ci serce
  82. TC Candler wybrał najpiękniejszą kobietę na świecie w 2020 roku
  83. Czy długi sen to krótka droga do utraty wagi?
  84. Masz problemy z zasypianiem? Naukowcy potwierdzili, że pomoże Ci gorący prysznic
  85. Dodaj te ćwiczenia do codziennego treningu, a szybciej schudniesz
  86. Pomarańcza pomoże Ci schudnąć – to potwierdzone naukowo!
  87. 9 stylowych prezentów, z których z pewnością ucieszy się Twój ojciec, brat czy przyjaciel
  88. W jaki sposób stworzyć stylowy look na święta i Nowy Rok? Oto kilka wskazówek
  89. Jak zapuścić naprawdę piękną brodę? Poznajcie 3 kroki do sukcesu
  90. Jaki dress code obowiązuje na home office? Podpowiadamy, co założyć w razie nagłej wideokonferencji
  91. Noszenie maseczki może powodować wypryski na twarzy. Podpowiadamy, jak skutecznie pozbyć się pryszczy
  92. Picie wody podczas treningu zwiększa sportowe wyniki
  93. Jak dbać o tatuaż?
  94. Co powinno się znaleźć w garderobie każdego stylowego faceta? Oto 7 must-have’ów
  95. Pompadour to najmodniejsza fryzura tego sezonu. Sprawdź, jak ją układać
  96. 5 trendów na sezon jesień–zima 2020/21, które powinien znać każdy stylowy mężczyzna
  97. 12 stylowych looków na zimę, które z łatwością odtworzysz
  98. Pharrell Williams podzielił się swoim sposobem na młody wygląd i… wypuścił linię kosmetyków
  99. Szukasz kurtki puchowej na siarczyste mrozy? Znajdziesz ją w nowej kolekcji Diverse
  100. Stylowe koszule od 60 złotych, w których będziesz chciał spędzić Święta

Trening to sposób nie tylko na idealną sylwetkę, ale i rozładowanie emocji czy regenerację po ciężkim dniu. Czy wiesz jednak, że aby przyniósł wymierne korzyści, liczy się też prawidłowe oddychanie?

Oddychanie to czynność fizjologiczna, więc wiele osób dziwi fakt, że osoby trenujące nieustannie debatują nad kwestią prawidłowego oddychania w czasie ćwiczeń. Ba, niektórzy są zdania, że oddychanie, to oddychanie, robimy to naturalnie i nie trzeba się nad tym zastanawiać. A jednak można oddychać według nieprawidłowego wzorca (i to nie tylko w czasie wysiłku fizycznego), a to przyczynia się między innymi do destabilizacji naszej sylwetki, a w efekcie może nawet powodować uszkodzenia narządów ruchu.

Jak to jest z tym oddychaniem w czasie treningu?

Przepona, czyli mięsień, który oddziela jamę klatki piersiowej od jamy brzusznej. Dlatego bardzo ważne jest jej właściwe używanie. W trakcie wzmożonego wysiłku fizycznego musimy oddychać „z głową”. Wdech i wydech to istotne elementy oddychania. Ruch wdychania powietrza powinien zaczynać się od dołu klatki piersiowej, a kończyć na jej górze, tuż pod obojczykiem. 

Musimy mieć na uwadze, że nabierając powietrza do przepony, powinna rozchodzić się na boki, a także do przodu i do tyłu. Kluczowe jest nabieranie powietrza nosem, a wydychanie go ustami. Co ciekawe, to to, że wiele badań naukowych, a także obserwacji np. trenerów personalnych potwierdza, że wydech zwiększa siłę mięśni, a wdech ją zmniejsza. Więc jeśli w czasie treningu pojawi się moment, który będzie wymagał wzmożonego wysiłku, to zapamiętaj, że powinien on być związany właśnie z wydechem powietrza, gdy mięśnie będą w stanie wytrzymać więcej.

Nie wstrzymuj oddechu, staraj się, by proces oddychania był naturalny

Wielu trenujących, którzy chcą, aby ich ćwiczenia były efektywne, może przywiązywać zbyt dużą, niemal obsesyjną wagę do techniki oddychania. Jest to problem, bo w efekcie może to spowodować, że będą to robić nienaturalnie. 

Sam proces oddychania podczas treningu powinien przebiegać w jak najbardziej naturalny i regularny sposób. Podczas ćwiczeń nie wolno wstrzymywać oddechu, ponieważ organizm osoby trenującej potrzebuje więcej tlenu, niż wtedy, gdy nie wykonujemy żadnej aktywności fizycznej. Więc, gdy będziemy oddychać sztucznie, w nienaturalny sposób, to może doprowadzić to do zwiększenia ciśnienia tętniczego krwi, a to niestety może skutkować utrudnieniem dopływu krwi do mózgu i szybszego męczenia się podczas treningu.

Warto wiedzieć, że oddech musi być dopasowany do intensywności wykonywanych ćwiczeń. To kolejna ważna zasada podczas treningu. Oczywiście łatwiej jest, gdy ćwiczenia są relaksacyjne, na przykład przy rozciąganiu. Oddychamy wówczas dość wolno, miarowo. Z kolei, jeśli intensywność wykonywanych ruchów wzrasta, to zwiększa się również intensywność naszych oddechów. Dlatego musimy opanować racjonalne odstępy czasu między wdechami i wydechami. Ważną kwestią jest także zachowanie odpowiedniego rytmu oddechu podczas wykonywania powtórzeń danego ćwiczenia. Robiąc ćwiczenia cardio i te aerobowe, jak na przykład bieganie, jazda na rowerze czy serię pajacyków, dobrze jest też postarać się znaleźć stały rytm oddechu, dla przykładu jeden oddech, co kilka sekund (ich liczbę ustalisz, wykonując dane ćwiczenie).

Prawidłowe oddychanie to pogromca stresu

Trening i prawidłowe oddychanie, gdy idą w parze, mogą zdziałać wiele dobrego dla naszego organizmu. Wszelkie techniki oddechowe, dostosowane do tempa treningu i intensywności ćwiczeń, uczą panowania np. nad różnymi sytuacjami stresowymi. A sam głęboki oddech może przynieść natychmiastową ulgę w chwili stresu. Zanim zaczniemy intensywnie trenować, możemy najpierw wykonywać ćwiczenia na sam oddech, nauczyć się jego technik, to znacznie ułatwi panowanie nad nim, gdy wysiłek będzie wzmożony.

Przeczytaj też: 5 ĆWICZEŃ, KTÓRE WYKONYWANE REGULARNIE, PRZYNIOSĄ CI UPRAGNIONY SZEŚCIOPAK

Zdjęcie główne: Julia Larson/ pexels.com

Tagi: ,
Justyna Fiedoruk
Dziennikarz i copywriter z doświadczeniem. Od dzieciństwa wiedziała, że chce pisać i z uporem oraz radością to realizuje. Jest miłośniczką mody i podróży. Uwielbia śledzić poczynania najlepszych projektantów, chociaż otwarcie przyznaje - wielu projektów nigdy nie miałaby odwagi założyć.

0 Komentarzy

Napisz komentarz