Wybrano zwycięską dziesiątkę spośród pięciu tysięcy marek modowych na całym świecie. Pod uwagę wzięto nie tylko te produkujące ubrania, ale również buty, dodatki, biżuterię i zegarki. Jak przedstawia się ranking?
Brand Finance to wiodąca na świecie firma konsultingowa w zakresie wyceny marek, której główna siedziba znajduje się w Londynie. Każdego roku publikuje ona zestawienie najcenniejszych firm, w tym między innymi modowych, któremu przyjrzeliśmy się bliżej.
Okazuje się, że lider jest tylko jeden i jest nim najpopularniejsza firma sportowa na świecie Nike, która cieszy się dużym uznaniem nie tylko w segmencie obuwia, ale również odzieży.
W 2021 roku wiele firm zanotowało spadek wartości z uwagi na kryzys spowodowany pandemią. Patrząc na pierwsze 50 marek, było to o około 8% mniej, porównując z rokiem poprzednim.
Niektórym firmom udało się zwiększyć swoją wartość. Największy wzrost – o 68,9% – ma sportowa Fila.
Poniżej prezentujemy pierwszą dziesiątkę najbardziej wartościowych marek modowych na świecie.
Ta amerykańska marka z Oregonu już od siedmiu lat utrzymuje się na pierwszym miejscu podium i nic nie wskazuje na to, by miało się to w najbliższym czasie zmienić. Marka jest też niekwestionowanym liderem wśród firm sportowych.
Założycielami Nike są Bill Bowerman i Phil Knight. Z aktualnych danych wynika, że jej wartość wynosi blisko 30,5 mld dolarów (spadek o 12,5%).
Włoski dom mody zajmuje zaszczytne drugie miejsce w rankingu (choć jeszcze całkiem niedawno był na dziewiątym), mimo że notuje aż dwukrotnie niższą wartość niż Nike – 15,6 mld dolarów (spadek o 11,5%).
Gucci zyskało na ogromnej popularności po tym, jak w 2015 roku dyrektorem kreatywnym został Alessandro Michele. Wprowadził on między innymi bogactwo kolorów i eklektyzm.
Luksusowy francuski dom mody został założony w 1854 roku i szybko stał się jedną z najcenniejszych marek na świecie.
Rok temu Louis Vuitton zajmował czwarte miejsce, więc udało się awansować. W 2021 roku jego wartość wycenia się na ponad 14,8 mld dolarów (spadek o 9,8%).
To druga marka sportowa w tym zestawieniu i bezpośredni rywal Nike. Adidas ma jeszcze dłuższą historię. Firmę założyli bracia Dassler w 1949 roku w Niemczech.
W aktualnym rankingu spadła o jedno miejsce z wartością na poziomie blisko 14,3 mld dolarów (spadek o 13%).
Dom mody został założony w 1909 roku w Paryżu przez Coco Chanel, która zrewolucjonizowała świat mody.
2021 rok przyniósł jej kilkuprocentowy spadek (o 3,4%) i w porównaniu do poprzedniego, teraz jest warta ponad 13,2 mld dolarów. Udało się też awansować o trzy miejsca.
Zara należy do hiszpańskiej grupy Inditex. Pierwszy sklep tej marki otwarto w 1975 roku.
Mimo że zaliczyła spadek wartości o 9,8% i wynosi ona 13,1 mld dolarów, to w dalszym ciągu Zara znajduje się na 6. pozycji w zestawieniu, podobnie jak w 2020 roku.
Uniqlo założono w Japonii w 1949 roku. Swoją nazwę zawdzięcza zlepkowi angielskich słów unique clothes, czyli wyjątkowe ubrania.
To jedyna firma z pierwszej dziesiątki, która odnotowała wzrost – o 1,5%. Dało jej to również wyższe miejsce w rankingu – skoczyła z miejsca 9. na 7. W 2021 jest warta lekko ponad 13 mld dolarów.
Szwedzka sieciówka rywalizuje przede wszystkim z Zarą. W Polsce po raz pierwszy można było kupić ubrania z logo H&M w 2003 roku.
Marka spadła z miejsca 7. na miejsce 8. Jej wartość wynosi niemal 12,4 mld dolarów (spadek o 10,8%).
Cartier produkuje luksusowe zegarki i biżuterię. Firmę założył w 1847 roku w Paryżu Louis-François Cartier, a klientów miał między innymi wśród rodziny królewskiej czy gwiazd.
Dziś marka jest warta 12 mld dolarów i nie dość, że zanotowała spadek o 19,5%, to jednocześnie znalazła się o cztery miejsca niżej w rankingu.
Już po raz kolejny zwycięską dziesiątkę zamyka Hermes. Ta francuska marka towarów luksusowych została założona w 1837 roku i przez cały ten czas cieszy się dużym uznaniem.
Zgodnie z tegorocznym rankingiem jej wartość wynosi ponad 16,5 mld dolarów (spadek o 2,1%).
Przeczytaj też: ABC WYPRZEDAŻOWYCH ŁOWÓW. CZY WIESZ, CO NAPRAWDĘ WARTO KUPIĆ PODCZAS SEZONOWYCH OBNIŻEK?
Zdjęcie główne: Edward Berthelot/ Getty Images Entertainment/ Getty Images