Liczba użytkowników robiących zakupy za pośrednictwem internetu stale rośnie, a wraz z rynkiem handlu online rozwija się również marketing internetowy z całą gamą różnorodnych narzędzi. Jednym z bardziej skutecznych i popularnych są reklamy kontekstowe.
W praktyce to różnorodne treści reklamowe (tekstowe, graficzne, wideo), które są wyświetlane użytkownikom zgodnie z ich zapytaniami, zainteresowaniami lub działaniami podejmowanymi w Internecie. Kontekstowa reklama może być wyświetlana w wyszukiwarkach, na różnych stronach internetowych, w aplikacjach mobilnych, a także innych zasobach. To czyni ją niezwykle uniwersalnym i wszechstronnym narzędziem marketingowym.
Reklama kontekstowa wyświetla się użytkownikowi w momencie, gdy on sam wykazuje zainteresowanie produktem lub usługą. Załóżmy, że szukasz informacji o nauce języka angielskiego. Gdy tylko wpiszesz zapytanie „nauka angielskiego”, wyszukiwarka, wraz z wydawaniem regularnych wyników, wyświetli reklamy opłacane przez różne firmy. Na tym nie kończy się jednak działanie reklamy kontekstowej – najprawdopodobniej od tego momentu będziesz trafiał w sieci na reklamy kursów językowych lub korepetycji. Tak samo będzie w przypadku osoby, która w ostatnim czasie dużo czytała o sprzęcie AGD – w wyszukiwarce i niektórych serwisach będą ją „ścigały” reklamy lodówek czy pralek.
Powszechnie przyjęło się, by kontekstową nazywać reklamę w Google Ads, a ukierunkowaną tę w social media. Choć dla ekspertów jasne jest, że reklamy w Google są również ukierunkowane, a reklamy w sieciach społecznościowych mogą uwzględniać „kontekst”.
Najprościej mówiąc, reklama kontekstowa jest wyświetlana użytkownikowi w wyniku pewnego kontekstu, tzn. użytkownik wpisał w wyszukiwarce konkretne zapytanie lub wszedł na stronę zawierającą określone treści. Z kolei reklama ukierunkowana pojawia się dla określonego celu, tj. użytkownika, który spełnia pewne kryteria.
Zacznijmy od wyjaśnienia, co to jest programmatic? To metoda zakupu przestrzeni reklamowej w sieci na giełdzie wykorzystującej zautomatyzowane systemy i algorytmy. Czym więc ta metoda różni się od kupowania reklamy kontekstowej? Google Ads mają przecież zarówno aukcję, jak i automatyzację.
Odpowiedź jest prosta: chodzi o odbiorców. Reklama kontekstowa jest skierowana do osób, które już wybierają produkt lub usługę (i wpisują odpowiednie zapytania w pole wyszukiwania). Kampanie kontekstowe działają z ustalonym popytem i pomagają uzyskać szybką sprzedaż. Jeśli dana osoba sama zaczęła szukać informacji o produkcie lub usłudze, prawdopodobieństwo, że dokona zakupu lub zamówienia, jest dość wysokie. Z kolei programmatic pomaga znaleźć nowych odbiorców i przyciągnąć do serwisu użytkowników znajdujących się na samym początku lejka sprzedażowego.
Plusem tego narzędzia jest możliwość uruchomienia kampanii przy stosunkowo niewielkim budżecie. Oczywiście nie należy w tym przypadku liczyć na niezwykły efekt, ale jest to dobry sposób na przestudiowanie ustawień i ocenę skuteczności kampanii. Aby to zrobić, należy zwrócić uwagę na dwa główne parametry. Pierwszy to CTR (współczynnik klikalności). Jest to stosunek liczby kliknięć reklamy do łącznej liczby wyświetleń. Im wyższy wynik, tym skuteczniejsza reklama. Drugim kryterium jest konwersja. Jest to odsetek liczby odwiedzających, którzy wykonali ukierunkowaną akcję w witrynie, taką jak zakup, do całkowitej liczby odwiedzających.
Zdjęcie główne: Domenico Loia/unsplash.com