Ile kosztuje pozycjonowanie strony internetowej i jakie przyniesie Ci korzyści?

Potrzebujesz ok. 5 min. aby przeczytać ten wpis

Założenie własnej firmy w sieci może zająć jedynie kilka minut, znacznie większy problem rozpoczyna się jednak w chwili, gdy chcemy uzyskać jak najwięcej wejść na naszą świeżą witrynę. Przedsiębiorcy są kuszeni do działania w sieci w branży e-commerce (e-handlu) bardzo niskimi kosztami inwestycji związanymi np. z brakiem potrzeby zatrudniania pracowników do obsługi bezpośredniej czy kosztownego wynajmu przestrzeni do sprzedaży bezpośredniej. Niestety, podobnie myślą także inni przedsiębiorcy, w efekcie czego branżę e-commerce trapi ponadprzeciętna i czasami bardzo mocna konkurencja, przez którą ciężko się przebić w szczególności małym i początkującym firmom. Odpowiedzią na kłopot braku rozpoznawalności i podstawowym narzędziem do walki z niską popularnością witryny jest proces pozycjonowania. Warto go poznać bliżej i dowiedzieć się, ile kosztuje pozycjonowanie strony internetowej.

Czym jest pozycjonowanie?

Wyszukiwarka Google, najpopularniejsza w naszym kraju i na całym świecie, ciągle zbiera nowe informacje na temat wszystkich ogólnodostępnych witryn. Proces ten nosi nazwę indeksowania i jest kluczowy z punktu widzenia przedsiębiorcy. Zbieraniem informacji na temat witryn zajmują się roboty Google, które przeczesują całą sieć w poszukiwaniu nowych stron i aktualizacji już dostępnych treści. Po uzyskaniu na ich temat podstawowych i szczegółowych danych, roboty przesyłają je do algorytmu, który przeprowadza szereg skomplikowanych obliczeń, dzięki którym może nadać im ranking, czyli pozycję w danej frazie kluczowej. W pozycjonowaniu chodzi o to, aby osiągnąć jak najwyższą pozycję w listingu.

Proces pozycjonowania z reguły dzieli się na trzy niezależnie od siebie etapy. Pierwszym jest audyt SEO. W tym kroku chodzi o dokładne przeanalizowanie całej witryny i poznanie jej cech, parametrów i wszystkich danych, które mogą mieć wpływ na dalsze etapy pozycjonowania. Audyt obejmuje nawet kilkaset kroków i ma decydujący wpływ przede wszystkim na poznanie ceny – rzadko agencje i freelancerzy wyceniają swoją pracę bez dokładnego zapoznania się ze stroną techniczną witryny WWW.

W drugim etapie, znanym jako on-site, należy wprowadzić wszelkie zmiany do kodu źródłowego witryny. Jest ich kilkaset i to od nich zależy efektywność pozycjonowania oraz ilość pracy niezbędnej do przeprowadzenia. Wielu firmom etap ten zabiera najwięcej czasu, gdyż jest niezwykle skomplikowany, lecz przy tym także bardzo istotny i podatny na błędy. Warto dowiedzieć się np. czym jest przekierowanie 301 i kiedy warto z niego korzystać

Etap trzeci – off-site, polega na pozyskaniu jak największej liczby linków zwrotnych prowadzących do wybranej witryny. Etap ten mimo jasnych wytycznych jest kluczowy z punktu widzenia efektów, gdyż witryna Google, a właściwie jej algorytm, uznaje stronę za godną zaufania wtedy, kiedy linki do niej prowadzące pojawiają się także na innych domenach. W

Od czego zależą efekty pozycjonowania?

Pozycjonowanie to bardzo trudny i wieloetapowy proces, który zajmuje najbardziej profesjonalnym agencjom SEO nawet kilka miesięcy w przypadku dużych witryn, które chcą osiągnąć jak najlepszą docelową pozycję w SERP (Search Engine Results Page). Zdecydowanie najważniejsze jest to, aby wybrać agencję godną zaufania, która ma na swoim koncie setki współprac zakończonych pełnym sukcesem. Wiele osób w ramach oszczędności popełnia spory błąd, decydując się na freelancera, który proces pozycjonowania przeprowadza samodzielne. Nie jest to jednak dobre rozwiązanie. Pojedyncza osoba nie jest w stanie dysponować tak dużą wiedzą, jak całe zespoły składające się z copywriterów, pozycjonerów i programistów.

Koszt pozycjonowania

Czy pozycjonowanie jest drogie? Udzielenie odpowiedzi na to pytanie jest niestety bardzo trudne, gdyż wynika głównie z ilości prac niezbędnych do przeprowadzenia oraz od oczekiwań konkretnego przedsiębiorcy. Jeśli oczekujesz pierwszej pozycji w bardzo popularnych frazach kluczowych – musisz nastawić się na duże wydatki. Z reguły pierwsze miejsca w najbardziej spopularyzowanych frazach kluczowych są zajęte przez firmy z największym budżetem reklamowym, które na działania w sieci przeznaczają ogromne fundusze w wysokości nieosiągalnej dla przeciętnego przedsiębiorcy. W mniej popularnych słowach jest jednak znacznie łatwiej, a tym samym także taniej.

Cena pozycjonowania zależy w głównej mierze od docelowej pozycji w wybranej frazie kluczowej. Im jest wyższa, tym wyższa jest także cena. Wielu początkujących przedsiębiorców błędnie zakłada, że zawsze warto pojawić się jak najwyżej, bez względu na koszty z tym związane. Tak naprawdę jednak bywa zupełnie odwrotnie – bardzo często optymalną pozycją jest cała pierwsza strona wyników – przeznaczanie jeszcze większych funduszy na osiągnięcie topowej pozycji opłaca się wyłącznie w firmach, w których koszty schodzą na znacznie dalszy plan.

Fot.: Lukas Bieri/pixabay.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

  • Sebastian 30.04.2022

    Czego by się nie mówiło, działania nad SEO są niezwykle korzystne w przypadku każdej działalności internetowej. Na przykład pozycjonowanie stron w mojej opinii warte jest każdej ceny, gdyż jego efekty są zauważalne w niedługim odstępie czasu, jeśli jest ono realizowane przez odpowiedni zespół, a jednocześnie nie kosztuje to majątku, przez co wydaje się jeszcze bardziej zachęcające.

  • Tomek 14.05.2022

    Co do ceny, to zawsze jest kwestia sporna. Pozycjonowanie NIE JEST DROGIE, oczywiście jeśli targetujemy w pozycje gigantów, będziemy zmuszeni zapłacić za promocję więcej, agencje jednak zawsze proponują nam najbardziej rozsądne i korzystne drogi do celu. Pozycjonowanie zagraniczne również musi różnić się w cenie, co nie oznacza, że odgórnie musimy liczyć się z długami na tysiące złotych. Szerzenie takich plotek jest bez sensu i lepiej od razu udać się po darmowy audyt i poznać oficjalną wycenę naszych planów promocyjnych.