Artykuł sponsorowany
Podczas pandemii koronawirusa właściwie jedynym sposobem kontaktu z lekarzami były konsultacje przeprowadzane w trybie online. Rozwiązanie to na tyle się sprawdziło, że do teraz pacjenci chętnie z niego korzystają. Wyjaśniamy, jak można umówić się na e-wizytę.
Coraz więcej placówek podstawowej opieki zdrowotnej i ambulatoryjnej opieki specjalistycznej w całej Polsce oferuje konsultacje medyczne bez wychodzenia z domu. 5 listopada 2019 roku weszło w życie rozporządzenie ministra zdrowia w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej. Od tego momentu możliwe jest umówienie się na teleporadę lekarską w trybie zdalnym. Takie rozwiązanie pozwala znacznie ograniczyć rozprzestrzenianie się wirusów i bakterii.
Internetowe Konto Pacjenta (IKP), które każdy może założyć na portalu pacjent.gov.pl, ułatwia korzystanie ze świadczeń na odległość. Aby założyć IKP, musimy posiadać dowód osobisty z warstwą elektroniczną (e-dowód) bądź profil zaufany. Ponadto niektóre banki oferują opcję logowania na IKP. Internetowe Konto Pacjenta umożliwia uzyskanie nie tylko porady lekarskiej, lecz także e-recepty, e-zwolnienia czy e-skierowania.
Teleporada online oczywiście nie wyklucza możliwości skorzystania z tradycyjnej wizyty w gabinecie lekarskim. Niekiedy zdarza się, że właśnie podczas konsultacji online pracownik medyczny sugeruje pacjentowi osobiste stawienie się w placówce w celu wykonania dokładniejszych badań.
Z konsultacji online możemy korzystać nie tylko w ramach Narodowego Funduszu Zdrowia czy abonamentu w prywatnych placówkach, lecz także w ramach serwisów medycznych, które oferują wyłącznie e-wizyty. Ich zaletą jest to, że z pomocy specjalistów możemy skorzystać w dowolnym czasie, przez całą dobę, także w nocy, niedziele i święta. Jednym z portali ułatwiających uzyskanie szybkich porad lekarskich jest Receptomat.pl (więcej informacji o działaniu systemu można uzyskać tutaj: https://receptomat.pl/).
Jeżeli chcielibyśmy skorzystać z konsultacji online, w pierwszej kolejności musimy zadzwonić do swojej przychodni rejonowej i dowiedzieć się, czy placówka udziela teleporad. Jeśli nie, to możemy skontaktować się z inną. Listę wszystkich placówek podstawowej opieki zdrowotnej (z podziałem na województwa i z numerami telefonów), które oferują e-wizyty, znajdziemy na stronie internetowej Narodowego Funduszu Zdrowia (www.nfz.gov.pl/). W przypadku wątpliwości, z którą placówką należy się skontaktować, można zadzwonić pod numer całodobowej Telefonicznej Informacji Pacjenta: 800 190 590. Warto pamiętać, że każda przychodnia we własnym zakresie ustala godziny udzielania teleporad, stąd dostępne terminy mogą różnić się pomiędzy różnymi placówkami.
Fot.: LinkedIn Sales Navigator/pexels.com